hieronta

Hieronta lieventää esimerkiksi harjoitusten tai työn aiheuttamaa lihasten jännitystilaa sekä rentouttaa lihaksia. Kova harjoittelu ja staattinen lihastyö aiheuttavat liiallista lihasjännitystä, joka rajoittaa verenkiertoa sekä aiheuttaa hapenpuutetta kudoksiin. Lihaksen ylirasituksen seurauksena syntyneet kuona-aineet kertyvät kudoksiin aiheuttaen kipuja. Hieronta parantaa aineenvaihduntaa ja näin mahdollistaa kuona-aineiden poistumisen sekä hapen ja ravinteiden pääsyn kudoksiin.
Myös iho hyötyy hieronnasta: kireät alueet saavat joustavuutta ja ihokudoksen uusiutuminen tehostuu.
Lihaskudokseen hieronta vaikuttaa monella tavalla: lihakset rentoutuvat, lihaksien joustavuus, liikkuvuus ja kimmoisuus kasvavat, lihaksen hapen ja ravinnon saanti paranee, lihaksen palautuminen nopeutuu ja työkapasiteetti kasvaa.
Hieronnalla hoidetaan ja ennaltaehkäistään mm. päänsärkyä, lihaskireyksiä ja nivelratojen liikkuvuutta. Hieronta on oiva tapa myös varata aikaa itselle ja omalle rentoutumiselle. Hieronnalla on mahdollisuus alentaa myös näin omaa stressitasoa.

hieronnan vaikutuksia

Lämpövaikutus:

Hieroessa syntyy kitkaa käden ihon ja hierottavan pinnan välille, ihonalaisen rasvakudoksen ja lihaskalvon välille sekä lihaskalvon ja itse lihaksen välille. Kitkan seurauksena eri kudoksiin ja ihoon syntyy lämpöä. Lämmönnousu vaikuttaa kudosten venyvyyttä lisäävästi ja parantaa aineenvaihduntaa.

Pumppuvaikutus:

Laskimo- ja lymfakierron suuntaisesti tehdyt hierontaliikkeet edistävät nesteiden virtausta.

Kivun lievitys:

Hieronnan on todettu vapauttavan kudoksista endorfiineja, jotka ovat kivunsäätelyyn ja elimistön hyvän olon tunteeseen liittyviä neurohormoneja. Endorfiinit poistavat kipua, nostavat kipukynnystä sekä antavat hyvän olon tunteen.

Rentoutuminen:

Lihasten paikallinen rentoutuminen saavutetaan hieronnan monin mekaanisin keinoin, kuten kohonneen lämpötilan, parantuneen verenkierron ja venytyksen yhteisvaikutuksena.

Arpikudoksen ja kiinnikkeiden "rikkominen":

Arpikudosta voi esiintyä kaikissa pehmytkudoksissa vammojen seurauksena tai ylirasittuneiden kudosten reaktiona toistuviin mikrotraumoihin. Kiinnikkeet syntyvät sidekudoksen liimatessa eri kudoksia toisiinsa tulehduksen ja mikrotraumojen seurauksena. Tämä vähentää kudoksen venyvyyttä ja voi rajoittaa sekä lihaksen että nivelen liikkuvuutta. Arpikudosta kehittyy käyttämättömiin lihaksiin. Myös pitkäaikainen staattinen jännitys voi aiheuttaa lihaksiin paikallisesti surkastumista. Tavallisimmin sidekudostumista esiintyy niska- ja selkälihaksissa. Hieronta auttaa palauttamaan lihasten supistumisominaisuuden ja palauttaa normaalin sidekudoksen elastisuuden.

Venytys:

Hieronnan venytysvaikutus kohdistuu lihaksiin, kalvoihin ja jänteisiin. Se parantaa lihaksen sisäistä nestekiertoa ja rikkoo mahdollisia kiinnikkeitä lihassäikeiden välillä. Aktiivinen ns. normaali venyttely kohdistuu kokonaisiin lihasryhmiin. Hieronnalla on mahdollisuus kohdentaa venytys lihaskalvoihin joka normaalissa venyttelyssä ei ole mahdollista.

Vaikutus autonomiseen hermostoon:

Hypotalamus voi säätää elimistön tilan rasitukseen tai lepoon sopivaksi veren avulla. Muutos veren koostumuksessa tai lämpötilassa tuottaa muutoksen myös hypotalamuksen säätelemissä toiminnoissa. Tuki- ja liikuntaelinsairauksissa lihasten jännityksen vähentäminen on todettu vähentävän tehokkaasti sekä päänsärkyoireita että migreenikohtauksia. Autonomisen hermoston tasapainottumisen kautta saavutetaan myöskin paremmin rentoutuminen ja unen laatu normalisoituu rasittavan harjoituksen jälkeen.

Mikroverenkierron avautuminen:

Hieronnan on todettu lisäävän verenkierron kokonaismäärää hierottavassa raajassa. Hieronta avaa pienet valtimot ja kapilaarit parantaen siten nesteenvaihtoa kudoksissa. hieronta vapauttaa verisuoniin vaikuttavia aineita, jotka aiheuttavat niiden laajenemisen.

Lisääntynyt kudosten läpäisevyys:

Hieronta aiheuttaa pehmytkudoksissa paikallista paineen nousua. Paine avaa kudosten kalvoihin aukkoja edistäen siten nesteiden vaihtoa niiden läpi. Ravinnepitoinen ja hapettunut neste pääsee soluun ja vastaavasti kuona- aineet, kuten maitohappo poistuvat kudoksista nopeammin. Tämä on tärkeää kudoksen aineenvaihdunnan normalisoimiseksi ja korjausmekanismien sekä kasvun edistämiseksi rasituksen jälkeen.

Hermoston raeaktivaatio:

Pitkään jatkuneen kovan rasituksen seurauksena lihaksen aistinsolut sopeutuvat tilanteeseen. Tämän seurauksena lihaksen tilasta kertova informaatio ei lähde liikkeelle, eikä lihaskrampista kärsivä huomaa ongelmaansa. Hieronnalla voidaan palauttaa hermojen aistinsolujen toiminta normaaliksi. Oman kehon tilan tiedostaminen paranee hieronnalla. Tästä syystä pitkään jännityksessä olleen lihaksen hierominen saattaa aluksi tehdä lihaksen kipeämmän tuntuiseksi.

hieronnan vasta-aiheet

Hieronnan vasta-aiheet tarkoittavat sellaisia sairauksia, joiden yhteydessä hieronta voi pahentaa asiakkaan oireita ja näin ollen hieronta on silloin kiellettyä. Osa vasta-aiheista koskevat ainoastaan paikallishierontaa kyseisellä alueella. Tällöin muut alueet voidaan hieroa normaalisti.

Hieronnan vasta-aiheet:

Akuutit traumat Infektiot ihossa
Laskimotukokset Erilaiset tulehdukset
Syöpä Tyrä

urheiluhieronta

Kilpa- ja kuntourheilussa harjoittelun intensiteetti on jatkuvasti kasvanut, sillä tuloksia pyritään aina vain parantamaan ja tämä vaatii lisää harjoittelua entistä kovemmalla teholla. Mikäli harjoittelua jatkuvasti asteittain lisätään, saavutetaan vähitellen taso, jolla kehon täydellinen toipuminen harjoituskertojen välillä ei tapahdu riittävän hyvin. Hieronnalla pystytään tällöin parantamaan kudosten nestekiertoa, rentouttamaan ja edistämään lihasten palautumista harjoittelusta. Urheilijoille hieronta on hyvin tärkeää, jotta vältytään ylirasitusoireilta ja mahdollistetaan maksimaalinen harjoittelu. Urheiluhieronta sopii kaikenikäisille iästä riippumatta, mutta eritoten urheilijoille. Urheilu hieronta perustuu klassiseen hierontaan, mutta poikkeaa otteiden laajuudella sekä tehokkuudella klassisesta hieronnasta.

Urheiluhieronnassa huomioidaan myös urheilijan harjoitus- ja kilpailuohjelmat. Kilpailuja edeltävä hieronta aktivoi lihaksiston aineenvaihduntaa, rentouttaa sekä edistää siten kilpailusuoritusta. Vammojen ennaltaehkäisy ja niiden nopeampi paraneminen kuuluu myös urheiluhieronnan tavoitteisiin. Erilaiset passiiviset venytykset ovat myös olennainen osa urheiluhierontaa.

klassinen hieronta

Klassinen hieronta on käsin tehtävää pehmytkudosten muokkausta/ käsittelyä. Klassiseen hierontaan kuuluu erilaisia tekniikoita; sively, hankaus, pusertelu, taputus, ravistelu, rullaus ja täristys. Otteiden valintaan vaikuttaa suuresti, mitä aluetta hierotaan, mikä on hoidon tavoite ja asiakkaan toivomus. Klassista hierontaa voidaan antaa lihasjännityksien/kireyksien ehkäisemiseksi/ poistamiseksi tai vain rentouttamaan sekä stressiä poistamaan. Klassisen hieronnan voidaankin sanoa sopivan varsin monen ihmisen tarpeisiin.